Виставка "Автопортрети" представляє сучасні інтерпретації цього жанру, що виходять далеко за межі репрезентацій подібності художників, до яких нас звикла класична історія мистецтва. Серед робіт, виконаних у різних техніках (живопис, скульптура, фотографія, звукова інсталяція тощо), ми знайдемо як суто особистісні твори, так і ті, що є частиною ширшого аналізу місця художника в...
Na ekspozycji będzie można zobaczyć prace dwudziestu artystek i artystów: Pawła Althamera, Mirosława Bałki, Agnieszki Brzeżańskiej, Rafała Bujnowskiego, Barbary Falender, Izabelli Gustowskiej, Zuzanny Janin, Łukasza Korolkiewicza, Katarzyny Krakowiak-Bałki, Zbigniewa Libery, Rafała Milacha, Jarosława Modzelewskiego, Agnieszki Polskiej, Katarzyny Przezwańskiej, Karola Radziszewskiego, Joanny Rajkowskiej, Wilhelma Sasnala, Jadwigi Sawickiej, Aleksandry Waliszewskiej, Artura Żmijewskiego.
Prezentacja współczesnych autoportretów stanowi nawiązanie do zrealizowanego przez hr. Ignacego Karola Korwin-Milewskiego przed stu laty zamysłu stworzenia zbioru wizerunków własnych polskich malarzy XIX wieku. Te korespondujące ze sobą przedsięwzięcia pokazują ciągłość tradycji kultury artystycznej i wagę mecenatu prywatnego. Wystawa jest zwieńczeniem projektu zainicjowanego przez poprzedniego dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie dr. hab. prof. UJ Łukasza Gawła oraz Stowarzyszenie „Przyjaciele MNW”. Stowarzyszenie poprzez charytatywne aukcje dzieł sztuki, uroczyste kolacje dobroczynne oraz inne formy działalności statutowej zebrało wśród swoich sympatyków, partnerów i członków środki na zakup prac tworzących tę kolekcję.
Niniejszą wystawą chcielibyśmy zaprosić do dialogu na temat najnowszych nurtów w sztuce, XXI-wiecznej redefinicji roli artysty, dzieła sztuki i samej instytucji muzeum. „Autoportrety” to wystawa sztuki współczesnej, która często odnosi się do bieżącej sytuacji społecznej i politycznej w sposób bezpośredni oraz stanowi artystyczny komentarz do świata, w którym żyjemy na co dzień. Ekspozycja w MNW zawiera więc treści, które mogą zostać potencjalnie uznane za wrażliwe, takie jak np. odniesienia do trudnych doświadczeń czy nagość.