Performansy, filmy, nagrania dźwiękowe jako elementy instalacji zbudowanej w centrum monumentalnej klatki schodowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Najnowsza wystawa MSN-u, zatytułowana Republika cyników – plac Defilad to kontynuacja współpracy z wiedeńską Kolekcją Kontakt. Ekspozycji towarzyszyć będzie bogaty program performatywny i kinowy. Wystawa, której kuratorem jest francuski eseista i historyk sztuki performansu Pierre Bal-Blanc.
Na zbudowanej z rusztowań wieży publiczność zobaczy prace wideo z wiedeńskiej Kolekcji Kontakt oraz Filmoteki MSN-u – zbioru liczącego blisko 900 filmów, tworzonych przez artystów polskich z pola sztuk wizualnych w XX wieku i na początku XXI wieku. Osoby odwiedzające Muzeum będą odkrywać kolejne prace podczas wchodzenia lub schodzenia po schodach, dołączając tym samym do aktu performatywnego.
– Instalacja zgłębia koncepcję społeczeństwa kontroli, przedstawioną przez Michela Foucaulta w pracy Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Książka, napisana wkrótce po pobycie filozofa w Warszawie w 1958 roku, w cieniu Pałacu Kultury, dotyczy internalizacji norm i zasad społecznych, a jako metaforę dyscyplinującej władzy traktuje architekturę panoptyczną – której model realizuje również budynek podarowany miastu przez Stalina – tłumaczy kurator Pier Bal-Blanc. – W Republice cyników – plac Defilad prace są prezentowane na tymczasowej konstrukcji, rusztowaniu ustawionym w sercu Muzeum, w kontekście sąsiadującego z MSN-em Pałacu Kultury. Artystki i artyści podważają ustalone zbiorowe normy i – świadomie lub nie – wskrzeszają zasady starożytnej filozofii cynickiej, które rezonują ze współczesnymi wyzwaniami społecznymi i klimatycznymi.