Łazienki Królewskie odgrywają szczególną rolę w słynnym dramacie Stanisława Wyspiańskiego. Podczas wykładu dowiemy się, m.in. dlaczego stały się dla niego przedsionkiem Hadesu.
Tadeusz Sinko w „Antyku Wyspiańskiego” stwierdził, że „Noc listopadowa” jest dramatem pełnym sprzeczności i mroku, i jako „dramat homerycki jest ona świetna, jako dramat polski ciemna”. Wyspiański jako artysta totalny w swojej dramaturgii w nowatorski sposób wspomagał się środkami pozaliterackimi: malarskimi, muzycznymi i teatralnymi. „Noc listopadowa” wpisuje się w koncepcję teatru ogromnego, ze swej istoty misteryjno-tragediowego. Chętnie jest zestawiana z „Dziadami” Adama Mickiewicza. Kluczem do zrozumienia „Nocy listopadowej” jest znajomość historii powstania listopadowego z 1830 r. oraz mitologii greckiej, a zwłaszcza greckiego mitu o Demeter i jej córce Korze. Jest to sztuka o wielkich wydarzeniach historycznych, o przeznaczeniu narodu polskiego oraz o Warszawie. Szczególną rolę odgrywa w tym dramacie przestrzeń Łazienek Królewskich, w których dzieje się kilka ważnych scen. Łazienki stają się przestrzenią infernalną, wrotami do Hadesu. „Noc listopadowa” jest nazywana dramatem miejsca. Dla zrozumienia wymowy tej sztuki potrzebne jest uświadomienie sobie symbolicznej roli występujących w niej postaci, zjawisk i miejsc historycznych oraz pory roku (listopad owa „niebezpieczna dla Polaków pora”).
Wykład jest częścią programu wydarzeń do wystawy czasowej „Ikonosfera Wyspiańskiego. Noc listopadowa w Łazienkach Królewskich”.