Koncert kameralny – Scena Muzyki Polskiej
Wykonawcy:
Nemesis Quartet:
Łukasz Dyczko saksofon sopranowy
Oskar Rzążewski saksofon altowy
Karol Mastalerz saksofon tenorowy
Wojciech Chałupka saksofon barytonowy
Witold Lutosławski Zasłyszana melodyjka (oprac. Wojciech Chałupka) [2′]
Karol Szymanowski
Mazurki op. 50 nr 1, 2, 3, 6, 18 (oprac. Wojciech Chałupka) [12′]
Zygmunt Noskowski
Krakowiak op. 2 nr 1 (oprac. Karol Mastalerz) [4′]
Ludomir Różycki
Tańce polskie op. 37 (oprac. Karol Mastalerz) [5′]
Józef Nowakowski
Fantaisie sur l’opéra Halka op. 51 (oprac. Karol Mastalerz) [11′]
Fryderyk Chopin
Mazurek a-moll op. 17 nr 4 (oprac. Wojciech Chałupka) [4′]
Fryderyk Chopin
Mazurek C-dur op. 24 nr 2 (oprac. Wojciech Chałupka) [3′]
Szymon Laks
III Kwartet smyczkowy Na polskie tematy ludowe (oprac. Karol Mastalerz) [20′]
Nemesis Quartet, fot. Alina Birjuk
Program koncertu cyklu Scena Muzyki Polskiej to swoista synteza klasycystycznego typu obsady wykonawczej z repertuarem romantycznym i dwudziestowiecznym, silnie w romantyzmie zakorzenionym. Niewielki zespół instrumentów dętych (Harmonie) to obsada typowa dla muzyki przede wszystkim XVIII wieku, w kolejnym stuleciu tracąca na znaczeniu wobec ekspansji twórczości przeznaczonej na instrumenty smyczkowe lub mieszane zestawy instrumentów, nierzadko z fortepianem. Dziewiętnastowieczny saksofon, występujący w formule kwartetowej, jest więc rodzajem łącznika między historycznym typem zespołu wykonawczego a nowszym repertuarem, którego wątek przewodni stanowią tańce i melodie polskich pieśni ludowych. Obok Mazurków Chopina, których nie mogło zabraknąć w takim koncercie, zabrzmi wczesny krakowiak Zygmunta Noskowskiego oraz kompozycje jego najwybitniejszych uczniów – Mazurki Karola Szymanowskiego i Ludomira Różyckiego, a także będący emanacją folklorystycznego nurtu neoklasycyzmu III Kwartet Szymona Laksa i miniatura Lutosławskiego. Ogromnie interesującym punktem programu jest wirtuozowska Fantazja na tematy z Moniuszkowskiej Halki autorstwa ciągle jeszcze zbyt rzadko wykonywanego Józefa Nowakowskiego. Warto posłuchać tego zróżnicowanego repertuaru w saksofonowym brzmieniu!