Siedemnasta opera Verdiego zalicza się do romantycznego nurtu, któremu można nadać miano „urzeczenia maską”. Swoistą „filozofię maski” wyłożoną w „Rigoletcie” (i jego dramatycznym pierwowzorze „Król się bawi” Hugo) sprowadzić można do założenia, iż maska jest atrybutem obdarzonym niezwykłą mocą sprawczą i jednostce, która potrafi się nią finezyjnie posługiwać, może dostarczyć nieocenionych korzyści.
Fakt, iż tytułowy bohater, dworski błazen, na końcu ponosi klęskę, nie stanowi żadnej niekonsekwencji. Ukrywający swą tożsamość trefniś jest zwykłym pechowcem, bo na swej drodze napotkał po prostu kogoś (Książę Mantui), kto tą samą bronią posługiwał się jeszcze sprawniej.
Reżyser: Gilbert Deflo
Obsada: Ho-Yoon Chung jako Książę Mantui, Jorge Lagunes jako Rigoletto, Aleksandra Kubas-Kruk jako Gilda, Łukasz Konieczny jako Sparafucile, Anna Bernacka jako Maddalena, Iurie Maimescu jako Hrabia Monterone, Krzysztof Szmyt jako Borsa, Bożena Bujnicka jako Hrabina Ceprano.
Autor: Francesco Maria Piave
Przekład: Jan Chęciński
Data premiery: 1997-03-12
Gatunek: opera
Scenografia: Ezio Frigerio
Muzyka: Andriy Yurkevych
Światło: Stanisław Zięba
Choreografia: Zofia Rudnicka
Kostiumy: Franca Squarciapino
Czas trwania: 180 min