Polski jazz lat 60. to nie tylko muzyka – to zjawisko społeczne, kulturalne i estetyczne, które wyznaczyło nowe ścieżki dla sztuki i pokazało, że wolność można wyrażać dźwiękiem. Dekada wybitnych postaci i przełomowych wydarzeń. Na scenie dominowali artyści tacy jak Tomasz Stańko czy Zbigniew Namysłowski. Oraz oczywiście Krzysztof Komeda, który udowodnił, że jazz może być poetycki i filmowy.
Ścieżka dźwiękowa, jaką Komeda stworzył do filmu Andrzeja Wajdy „Niewinni czarodzieje”, znakomicie oddaje atmosferę młodzieżowego buntu, egzystencjalnych poszukiwań i powojennej modernizacji. Jazzowa muzyka nie tylko buduje klimat filmu, lecz także pełni funkcję komentarza emocjonalnego – staje się głosem pokolenia szukającego wolności i własnej tożsamości. Dźwięki trąbki, fortepianu i kontrabasu idealnie współgrają z czarno-białymi zdjęciami i dialogami o przemijaniu, samotności oraz potrzebie bliskości.
W ramach XX Festiwalu Warszawskiego Niewinni Czarodzieje wraz z zespołem EABS powrócimy do korzeni polskiego jazzu. W kultowym warszawskim klubie Hybrydy usłyszymy utwory z debiutanckiego albumu grupy pt. „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)”, będącego hołdem dla twórczości artysty z lat 1962–1967. W wykonaniu EABS posłuchamy muzyki Komedy do etiud baletowych, filmów i wierszy polskich poetów recytowanych po niemiecku.
A po „niewinnym” koncercie już tradycyjnie zapraszamy na silent disco.
































