Podczas tego wieczoru zabrzmi muzyka, która prowadzi przez różne krajobrazy emocji i epok – od pełnych żaru tańców hiszpańskiego baroku, przez wytworną elegancję francuskiego dworu, aż po polskie pieśni ludowe, w których zaklęta jest prostota i siła tradycji.
W programie znajdą się m.in. miniatura Nana Manuela de Falli – kołysanka pełna intymności i delikatności – oraz błyskotliwe i rytmiczne utwory Gaspara Sanza, w których hiszpański temperament spotyka się z kunsztem barokowych form. Zabrzmią również kompozycje Antoina Forqueraya i Roberta de Visée, mistrzów francuskiej muzyki na instrumenty szarpane, których dzieła urzekają szlachetnością, finezją i głębią wyrazu. Wśród nich pojawi się m.in. chaconne – taniec o hipnotycznym rytmie, który rozwija się niczym opowieść snuta w kręgu światła świec.
Nie zabraknie również muzyki Johanna Sebastiana Bacha – zabrzmi fragment Suity wiolonczelowej, ale w niezwykłej odsłonie: na lutni i głosem, w autorskiej interpretacji. To spotkanie instrumentalnej głębi z wokalną ekspresją, w którym monumentalna prostota Bacha nabiera nowego, intymnego, bezczasowego wymiaru.
Nie zabraknie również muzyki Johanna Sebastiana Bacha – zabrzmi fragment Suity wiolonczelowej, ale w niezwykłej odsłonie: na lutni i głosem, w autorskiej interpretacji. To spotkanie instrumentalnej głębi z wokalną ekspresją, w którym monumentalna prostota Bacha nabiera nowego, intymnego, bezczasowego wymiaru.
Całość tworzy pejzaż pełen kontrastów: od kołyszącej intymności, przez taneczną energię i melancholię, aż po śpiewną prostotę. To muzyczna podróż przez wieki i style, która zaprasza do zatrzymania się i wsłuchania w subtelne napięcie między ciszą a dźwiękiem.
Maria Wilgos – utalentowana i wrażliwa polska lutnistka, gitarzystka klasyczna i piosenkarka, której muzyczna droga rozpoczęła się w wieku jedenastu lat od nauki gry na gitarze. Fascynacja dawnymi instrumentami poprowadziła ją do studiów lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie i w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2016 roku ukończyła studia z wyróżnieniem, otrzymując stypendium rektora za osiągnięcia artystyczne, a w 2023 roku uzyskała również dyplom magistra gitary klasycznej z maksymalną punktacją.
Na estradzie zdobywa doświadczenie od 2010 roku i od tego czasu regularnie występuje do tej pory głównie jako kameralistka i członkini zespołów orkiestrowych. Jej działalność artystyczna obejmuje zarówno wielkie dzieła orkiestrowe baroku (np. Händla, Purcella, Monteverdiego, Vivaldiego, Bacha) – jak i muzykę kameralną przeplataną utworami solowymi (np. Dowland, Forqueray, Sanz, de Falla)
Jej muzyka rozbrzmiewała na scenach w wielu krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Nowej Zelandii i Mongolii, czyniąc ją artystką o międzynarodowym zasięgu. W ciągu zaledwie ostatniego roku zagrała w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Teatrze Wielkim Opery Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej a także za granicą – w Staatstheater w Cottbus (Niemcy), Festival de Saintes we Francji, Akaroa Festival w Nowej Zelandii, Guitar Master Festival we Włoszech oraz w Filharmonii Narodowej w Ułan Bator (Mongolia).
Miała okazję koncertować w prestiżowych salach, takich jak Musikverein w Wiedniu, i współpracować z zespołami o międzynarodowej renomie – m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Lautten Compagney czy {oh!} orkiestra historyczna. Ma na swoim koncie udział w nagraniu kilkunastu płyt i współpracę z zespołami Il Giardino d’Amore, La Tempesta czy Capella Regia Polona.
Oprócz intensywnej działalności koncertowej, Maria dzieli się swoją wiedzą z młodymi muzykami. Prowadzi zajęcia i kursy mistrzowskie m.in. Letnie Metodyczne Kursy Muzyki Dawnej w Warszawie, a w styczniu 2024 roku została zaproszona do poprowadzenia warsztatów na Uniwersytecie w Canterbury w Christchurch (Nowa Zelandia).
Łącząc koncertowanie, pedagogikę i życie rodzinne, pozostai.
































