„Wszystko zaczęło się od pantomimy i zrodziło się z pomysłu Chopina. Improwizował przy fortepianie, podczas gdy młodzi zmieniali się w mimów i tańczyli balety komiczne”, pisała George Sand pod koniec życia, wspominając przedstawienia lalkowe organizowane przez jej syna Maurice’a w rodzinnej letniej posiadłości w Nohant, w środkowej Francji. Choć początkowo był tylko salonową rozrywką, ten rodzaj teatru stał się pasją Maurice’a Sanda na długie lata. W 1852 roku otworzył profesjonalną scenę lalkową w Paryżu, gdzie z powodzeniem wystawiał sztuki własnego autorstwa przez ponad 30 lat.
Wystawa „Teatr zapięty na ostatni guzik” jest jednym z przedsięwzięć realizowanych dzięki współpracy nawiązanej przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina z Domem George Sand w Nohant. W tamtejszym Muzeum zachowało się wiele pamiątek po pisarce i jej rodzinie, w tym obszerna kolekcja eksponatów związanych z teatrem lalkowym wypożyczona i udostępniona polskiej publiczności przez Muzeum Fryderyka Chopina.
Trzon wystawy czasowej stanowią lalki teatralne wykonywane w latach 1850–1886 przez Maurice’a Sanda z pomocą matki. Niebagatelną rolę w stworzeniu domowego teatru w Nohant odegrał Fryderyk Chopin, wielki pasjonat teatru, w szczególności opery. Początki jego zainteresowania sztuką sceniczną przypadają na okres dorastania w Warszawie. Wspólnie z rodzeństwem brał udział w przedstawieniach w swoim domu rodzinnym i w domach przyjaciół.
Symboliczny podział przestrzeni wystawy na dwie części ma odzwierciedlać naturalny układ sali teatralnej, na którą składają się strefa widowni i strefa kulis. Zwiedzający mogą z bliska podziwiać unikatowe arcydzieła sztuki lalkarskiej, wykonane z wielkim wyczuciem i precyzją, a także przyjrzeć się elementom oryginalnej teatralnej maszynerii z Nohant, miniaturowym kostiumom i wykrojom oraz rekwizytom scenicznym. Pokaz uzupełniają afisze z epoki, zaproszenia na spektakle i inne pamiątki.
Kustosz Muzeum Fryderyka Chopina: dr Seweryn Kuter.
Kustosz Maison de George Sand à Nohant: Elisabeth Pezza Braoun.
Kuratorki wystawy: Anna Adamusińska-Tasak, Elisabeth Portet, dr Małgorzata Zawadzka.