Premiere performance
„La Clemenza di Tito” w mojej interpretacji to pogłębiona na poziomie psychologicznym i metafizycznym opowieść o Człowieku, o jego skomplikowanej, delikatnej naturze. Tito jawi się nie tylko jako Cesarz, ale jako człowiek, człowiek omylny, z krytycznym wglądem w siebie. Osią opery jest trio Vitellia, Sesto, Tito, gdzie Sesto stanowi centrum konfliktu. Relacje łączące to trio są niejednoznaczne, a ich tłem jest przemocowy, bezwzględny świat starożytnego Rzymu. Czyżby starożytnego? Siła dramatów Szekspira, literatury Dostojewskiego czy wielkich dzieł operowych polega na ich uniwersalizmie. Wprawdzie mamy samoloty, internet, szybki przepływ informacji, polecieliśmy w kosmos, sztuczna inteligencja usprawnia procesy podejmowania decyzji, ale człowiek się nie zmienił. Nie zmieniają się rządze i namiętności, którym podlegamy jako ludzie. Zmienił się tylko anturaż, a sposoby manipulacji stały się bardziej zakamuflowane i wyrafinowane.
Libretto opery jest punktem wyjścia do rozważań na temat naszej kondycji duchowej i psychologicznej we współczesnym świecie. Dzięki tej wiwisekcji mam szansę zbliżyć się do tego delikatnego i czułego miejsca, które nie podlega żadnej definicji.
Anna Sroka-Hryń
Director: Anna Sroka-Hryń
Obsada: Aleksander Kunach/Uwe Stickert, Natalia Rubiś, Adanya Dunn/Danielle Rohr, Jan Jakub Monowid, Hanna Sosnowska-Bill /Magdalena Stefaniak, Mariusz Godlewski/Artur Janda, Jan Kotlarz.
Autor: Wolfgang Amadeusz Mozart
Data premiery: 2025-05-08
Genre: opera
Scenography: Grzegorz Policinski
Muzyka: Benjamin Bayl
Światło: Piotr Hryń
Choreografia: Paulina Andrzejewska – Damięcka
Costumes: Sabina Czupryńska