Noteworthy
boutique hotels in Warsaw
restaurants in Warsaw - Praga Polnoc
Swimming pools in Warsaw
Meditation in Warsaw
We left something out, do you have any suggestions contact us!

Koncert „Po prostu… Filharmonia! pp…F!4” André Lislevand, Orkiestra Kore

Wykonawcy: André Lislevand viola da gamba ...
When: 18 March 2025, 7pm
Where: National Philharmonic - Chamber Hall
Address: Stanisława Moniuszki 5, 00-009 Warsaw
Introduction: PLN 30
/
/
/
/
Koncert „Po prostu… Filharmonia! pp…F!4” André Lislevand, Orkiestra Kore

Koncert „Po prostu… Filharmonia! pp…F!4” André Lislevand, Orkiestra Kore

Performers:
André Lislevand viola da gamba
Orkiestra Kore
Joanna Boślak-Górniok klawesyn, kierownictwo artystyczne

Programme
Tomaso Albinoni
VI Sonata a cinque g-moll op. 2 nr 11 [8′]
Georg Philipp Telemann
Uwertura D-dur na violę da gamba, smyczki i basso continuo TWV 55:D6 [30′]
... pause [20′].
Francesco Geminiani / Johann Georg Pisendel
Sonata à quattro c-moll na podstawie Concerto grosso op. 2 nr 2 [8′]
Johann Gottlieb Graun
Koncert D-dur na violę da gamba, smyczki i basso continuo GraunWV A:XIII:4 [30′]

Wedle XVIII-wiecznych przekazów, francuski skrzypek Jean-Baptiste Volumier, pełniąc funkcję koncertmistrza, doprowadził dworską orkiestrę w Dreźnie do poziomu jednego z najlepszych zespołów w Europie. Po śmierci Volumiera w 1728 roku, stanowisko koncertmistrza objął wirtuoz instrumentu, Johann Georg Pisendel. Zanim jednak uzyskał tę posadę, Pisendel rozwijał swoje umiejętności gry na skrzypcach między innymi w Wenecji, gdzie nie tylko kształcił się u Antonia Vivaldiego, ale i zaprzyjaźnił się ze swoim mistrzem. Przyjaźń zaowocowała wzajemnymi dedykacjami utworów, a także przepisywaniem przez Pisendela kompozycji Vivaldiego. Odpisywał on również dzieła innych twórców, na przykład Francesca Geminianiego, którego Concerto grosso op. 2 nr 2 zaaranżował jako Sonatę à quattro. Talent skrzypka był ceniony także przez innych kompozytorów (w tym Tomaso Albinoniego), którzy kierowali do Pisendela dedykacje w swoich utworach. Swe wybitne umiejętności przekazywał także jako nauczyciel, a jednym z jego najsłynniejszych uczniów był Johann Gottlieb Graun – autor wirtuozowskich koncertów na violę da gamba. Na ich powstanie mieli wpływ również wielcy wirtuozi – skomponowane zostały z myślą o wybitnym gambiście, Ludwigu Christianie Hessem. Ten zaś gry na gambie uczył się najprawdopodobniej u własnego ojca, Ernsta Christiana, który wcześniej kształcił się w Paryżu pod okiem samego Marina Marais i Antoine’a Forqueray.

Po prostu… Filharmonia! Projekt 4:

Gdyby przypisać konkretny instrument każdemu państwu o szczególnym znaczeniu na scenie muzycznej barokowej Europy, Francji z pewnością przypadłaby viola da gamba. Taką próbę znalezienia powiązań narodowych z instrumentami podjął również XVIII-wieczny gambista, Hubert Le Blanc, otwierając swój traktat poświęcony instrumentowi stwierdzeniem:

Boska Inteligencja, wśród wielu swych darów, obdarzyła śmiertelników Harmonią. Skrzypce przypadły Włochom, flet Niemcom, klawesyn Anglikom, a Francuzom basse de viole.

Choć korzeni francuskiej szkoły gry na gambie należy doszukiwać się w Anglii (tam powstały pierwsze kompozycje akordowe i Anglikom zawdzięcza się rozpropagowanie instrumentu na kontynencie), to właśnie nad Sekwaną działali jedni z najwybitniejszych wirtuozów instrumentu i tam też udoskonalono jego budowę. We Francji kształcili się także muzycy zagraniczni, na przykład niemiecki gambista Ernst Christian Hesse. Za instrument powiązany z violą da gamba uznać można lutnię. Utwory przeznaczone na ten instrument traktował za wzór dla swoich kompozycji na gambę m.in. Antoine Forqueray, muzyk współczesny Marinowi Marais. W ich czasach w kapeli króla Ludwika XIV w Wersalu pracował wybitny lutnista, teorbista i gitarzysta Robert de Visée, który zresztą był także gambistą, o czym wspomina Jean Rousseau w jednym ze swoich listów.

Podobieństwo gamby i lutni mógł zauważyć też Johann Sebastian Bach. Dowodem jest aria Komm süsses Kreuz z Pasji wg św. Mateusza BWV 244, w której kompozytor przewidział solową partię violi da gamba. W pierwotnej wersji instrumentem solowym była tam jednak lutnia.

Koncert „Po prostu… Filharmonia! pp…F!4” André Lislevand, Orkiestra Kore

When: 18 March 2025, 7pm
Where: National Philharmonic - Chamber Hall
Address: Stanisława Moniuszki 5, 00-009 Warsaw
Introduction: PLN 30

Buy a Ticket

MapTiler logo
Add to calendar
We left something out, do you have any suggestions contact us!

Events of interest

We discover Warsaw from every possible perspective. We search through every nook and cranny of the city, creating various multimedia forms to share with you the beauty of the city we live in together. To better experience and enjoy Warsaw.

Visit us on Instagram
Visit us on Facebook
Created with passion © BestofWarsaw 2024 All rights reserved.
Regulations