Performers:
National Philharmonic Orchestra
Chór Filharmonii Narodowej
Chór Artos im. Władysława Skoraczewskiego przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Jan Willem de Vriend dyrygent
Dorota Szczepańska sopran
Jess Dandy alt
Laurence Kilsby tenor
Halvor Festervoll Melien baryton
Karol Kozłowski tenor, Ewangelista
Lars Johansson Brissman baryton, Vox Christi
Bartosz Michałowski dyrektor Chóru FN
Danuta Chmurska dyrektor Chóru Artos
Programme
Johann Sebastian Bach
Pasja wg św. Mateusza BWV 244 [164′]
W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.