The 2nd Bielański Passion Music Festival is a unique encounter with ancient and contemporary interpretations of Lenten songs. During this year's edition, we will hear traditional works from various regions of Poland, as well as musical arrangements of poetry by Jan Kochanowski or Mikołaj Sępa-Szarzyński. Outstanding artists will perform, taking us on a journey through the Passion tradition, from Kurpie songs to a recital inspired by the Book of Job.
PROGRAMME
13 kwietnia 2025 (niedziela) godz. 19.15
Miejsce: Kościół Parafii Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Warszawie, ul. Conrada 7
Stabat Mater
Giovanni Battista Pergolesi
Zaledwie 25-letni kompozytor Giovanni Battista Pergolesi – stworzył arcydzieło Stabat Mater, które zadziwia sugestywnością muzycznej treści i klarownością konstrukcji. Mimo niewielkiej obsady utwór mieni się od urzekających melodii, przejmujących arii i efektownych przebiegów instrumentalnych. Właśnie ta szczególna siła ekspresji zapewniła Pergolesiemu wiodące miejsce wśród licznych twórców mierzących się z opowieścią o Matce Boskiej bolejącej pod krzyżem na przestrzeni ostatnich trzystu lat.
Dramatyczny opis cierpiącej Matki Bożej, patrzącej na męczeńską śmierć jedynego syna, jest stale obecny w dziełach takich twórców, jak Gioacchino Rossini i Giuseppe Verdi, zaś w XX wieku choćby Karol Szymanowski, Arvo Pärt czy Krzysztof Penderecki.
Performers:
Aleksandra Resztik – sopran
Aneta Łukaszewicz – mezzosopran
Orkiestra Kameralna Varsovia Ensemble pod dyrekcją Włodzimierza Promińskiego
Orkiestra kameralna Varsovia Ensemble
Powstała w 2003 roku z inicjatywy I skrzypka Kwartetu Camerata – Włodzimierza Promińskiego. Orkiestra koncertowała w prestiżowych salach w Polsce. Uczestniczyła także w tournée w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie osiągnęła spektakularny sukces na III Festiwalu Muzyki Klasycznej w Al-Ain. Występowała także w Abu Dhabi.
Varsovia Ensemble ma w swoim repertuarze utwory z różnych epok – od baroku po muzykę współczesną m.in. Mozarta, Schuberta, Mendelssohna–Bartholdy’ego, Szostakowicza, Góreckiego, Griega, Kilara.
Aneta Łukaszewicz Mezzosopran. Z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza (2004). Za wyróżniające wyniki w nauce otrzymywała stypendium Ministra Kultury. W trakcie studiów rozpoczęła działalność koncertową, biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Haendla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego i Mahlera. W repertuarze operowym zadebiutowała na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w studenckiej realizacji Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego (2001). Grała także Cornelię w Juliuszu Cezarze Haendla, Marcelinę i Cherubina w Weselu Figara Mozarta, Volpina w Aptekarzu Haydna, Lolę w Rycerskości wieśniaczej Maschaniniego.
Aleksandra Resztik
Śpiewaczka, doktor sztuk muzycznych, pedagog, menedżer kultury.
Jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej Aleksandra Resztik kreowała przede wszystkim postaci w operach W.A. Mozarta: Czarodziejski flet, Królowa Nocy (R. Silva, R. Peryt), Uprowadzenie z seraju, Blonda, (R. Silva, R. Peryt), Dyrektor teatru, Mme Herz (T. Karolak, R. Peryt), Wesele Figara, Barbarina (Z. Graca, R. Peryt), Wielka Msza c-moll Sopran solo (R. Zimak) i in. Śpiewaczka współpracuje również z Polską Operą Królewska, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Podlaską w Białymstoku oraz Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie interpretuje rolę Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie (D. Runtz, N. Zur, M. Klauza, G. Berniak, M. Sompoliński,