IDOMENEO / WOLFGANG AMADEUS MOZART – PREMIERA INAUGURACJA FESTIWALU.
„Nigdy bym nie przypuszczał, że w tak małej głowie może urodzić się coś tak wielkiego”. Tę entuzjastyczną opinię o trzyaktowej operze Idomeneo KV 366 Wolfganga Amadeusza Mozarta – jeszcze przed premierą – wyraził książę Karol Teodor, elektor Palatynatu i Bawarii, na którego zlecenie dzieło powstało. Ów mecenas kultury dysponował najlepszą w Europie orkiestrą, dzięki czemu dwudziestopięcioletni kompozytor miał niepowtarzalną okazję tworzyć w niezwykle komfortowych warunkach, w otoczeniu wybitnych artystów. Nawet zastrzeżenia, jakie budziły zdolności aktorskie odtwórców głównych ról czy uwagi wobec libretta nie mogły powstrzymać prawdziwej eksplozji talentu, o której świadczy partytura dzieła. Mozart wykracza w niej poza ramy włoskiego gatunku seria – z powodzeniem nawiązuje do wspaniałych wzorców francuskich i niemieckich, przy czym nadaje całości indywidualny rys, z charakterystycznym dla siebie dystansem i poczuciem humoru.
Libretto w języku włoskim przygotował ksiądz Giambattista Varesco na podstawie francuskiej tragedii Antoine’a Dancheta z 1712 roku. Kreteński król Idomeneo w obliczu niebezpieczeństwa obiecuje Neptunowi złożyć w ofierze pierwszą osobę, którą spotka po powrocie do ojczyzny. Nieszczęśnikiem okazuje się być jego syn – Idamantes. Postawiony przed tragicznym wyborem król objawia swoją niejednoznaczną naturę, zaś pojmana księżniczka trojańska Ilia mierzy się z wewnętrznym konfliktem, kładąc na przeciwnych szalach miłość do Idamantesa i wierność ojczyźnie. Równie barwni są pozostali bohaterowie – żarliwy i odważny Idamantes czy przebiegła i demoniczna Elektra. Każdy ich wybuch emocji znajduje doskonałe odzwierciedlenie w muzyce. Mozart plastycznie traktuje orkiestrę, ubarwiając przebieg narracji instrumentalnymi partiami solowymi, i śmiało – jak w żadnej innej operze – wykorzystuje bogactwo możliwości brzmieniowych chóru.
W inscenizacji, reżyserowanej przez Marka Weissa dla Polskiej Opery Królewskiej, opowieść o Kreteńczykach stanowi pretekst do kreowania muzycznej fantazji. Mit splata się z historią, a tradycja operowa bujnie rozwijająca się w Rzeczypospolitej za czasów panowania rozmiłowanego w sztuce króla Stasia – rezonuje w pełnym finezji przedstawieniu.
MUSICAL DIRECTION DAWID RUNTZ
INSCENIZACJA I REŻYSERIA MAREK WEISS
WSPÓŁPRACA REŻYSERSKA, CHOREOGRAFIA IZADORA WEISS
SCENOGRAFIA WIESŁAW OLKO
WSPÓŁPRACA SCENOGRAFICZNA ŁUKASZ KWIETNIEWSKI
KOSTIUMY PAPROCKI & BRZOZOWSKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
PREPARATION OF THE VOCAL ENSEMBLE KAROL KNAPIŃSKI
II CONDUCTOR KAROL SZWECH
ASSISTANT DIRECTORS AGNIESZKA KOZŁOWSKA, SŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL-GIERLACH, WANDA KARPIŃSKA
OBSERVER
IDOMENEO KAROL KOZŁOWSKI / SYLWESTER SMULCZYŃSKI
IDAMANTE MAGDALENA PLUTA / ANNA RADZIEJEWSKA
ELETTRA GABRIELA KAMIŃSKA / ALEKSANDRA ORŁOWSKA
ILIA MARTA BOBERSKA / SONIA DETTLAFF
ARBACE / GRAN SACERDOTE DI NETTUNO JACEK SZPONARSKI / MATEUSZ ZAJDEL
LA VOCE WOJTEK GIERLACH / PAWEŁ MICHALCZUK
FURIE JULIA WITCZAK, NIKOLA ZIENTARSKA
CARYCA TATIANA HEMPEL-GIERLACH
KLAWESYN DAGMARA DUDZIŃSKA / MONIKA KOLASIŃSKA
VOCAL ENSEMBLE OF THE POLISH ROYAL OPERA
ORCHESTRA OF THE POLISH ROYAL OPERA
CONDUCTOR DAWID RUNTZ