Interpreten:
*Calidore String Quartet:
– Jeffrey Myers – skrzypce;
– Ryan Meehan – skrzypce;
– Jeremy Berry – altówka;
– Estelle Choi – wiolonczela;
* Federico Colli – fortepian.
Programm:
* Franz Schubert
Quartettsatz c-moll D 703 [7′]
* Wolfgang Amadeus Mozart
I Kwartet fortepianowy g-moll KV 478 [26′]
* Robert Schumann
Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44 [35′].
Biografowie Franza Schuberta głowią się nad tym, dlaczego ten genialny, niedoceniony w pełni za życia twórca, pozostawił tak wiele niekompletnych partytur i niezrealizowanych szkiców. Podobnie jak w przypadku najsłynniejszego niedokończonego utworu kompozytora (Symfonii h-moll), nie wiadomo, dlaczego Schubert porzucił rozpoczętą zimą 1820 roku pracę nad kwartetem w tonacji c-moll (ukończona pierwsza część zapowiadała wszak pełny sukcesu cykl). Szczęśliwie, nie było to ostatnie słowo Schuberta na gruncie tego gatunku, a samotne ogniwo niekompletnego kwartetu funkcjonuje dziś jako Quartettsatz c-moll.
35 lat wcześniej Wolfgang Amadeus Mozart otrzymał zamówienie od jednego z przedsiębiorczych wiedeńskich wydawców na cykl nieskomplikowanych kwartetów fortepianowych, popularnych wśród amatorów i amatorek domowego muzykowania. Utwory Mozarta wyróżniały się jednak na tle podobnego repertuaru i zapowiadały nadejście wielkich romantycznych form, określanych niekiedy mianem kameralnych koncertów fortepianowych.
Trudno mówić o amatorskich adresatach Kwintetu fortepianowego Es-dur Roberta Schumanna, skoro dzieło zadedykował on niezwykle utalentowanej pianistce, swojej żonie Clarze Schumann. To właśnie ona jako solistka wzięła udział w publicznym prawykonaniu utworu w słynnym lipskim Gewandhausie. Kompozycja, nie dająca pianistce niemalże ani chwili wytchnienia, powstała w czasach, gdy Schumannowie z pasją oddawali się analizie muzyki klawiszowej Johanna Sebastiana Bacha.